20/04/2017 Ο δήμαρχος Ιλίου Νίκος Ζενέτος σε συνέντευξή του στο Πρακτορείο ΟΤΑ του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων

20/04/2017 Ο δήμαρχος Ιλίου Νίκος Ζενέτος σε συνέντευξή του στο Πρακτορείο ΟΤΑ του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων

«Δίκαιη αλλά μη βιώσιμη η απλή αναλογική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση»
Ενστάσεις για το ενδεχόμενο εφαρμογής της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές διατυπώνει ο δήμαρχος Ιλίου Νίκος Ζενέτος σε συνέντευξή του στο Πρακτορείο ΟΤΑ του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Αναγνωρίζει μεν ότι αυτό το εκλογικό σύστημα είναι «η κορυφή της Δημοκρατίας», διερωτάται ωστόσο πώς η δημοτική αρχή θα ασκήσει έργο αν δεν κατέχει το 50% + 1 του δημοτικού συμβουλίου. «Είναι δίκαιο αλλά μη βιώσιμο», προσθέτει και προβλέπει ότι οι δήμαρχοι για να εκτελέσουν το πρόγραμμά τους θα οδηγηθούν αναγκαστικά σε συμφωνία κάτω από το τραπέζι με την αντιπολίτευση.
 
Για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκφράζει την άποψη ότι των όποιων αλλαγών προτιμότερη είναι η τήρηση του υφιστάμενου πλαισίου (πρόγραμμα «Καλλικράτης») που σχετίζεται με την τήρηση των οικονομικών υποχρεώσεων της κεντρικής διοίκησης προς τους ΟΤΑ.
 
Σχετικά με την μελλοντική προοπτική του Μητροπολιτικού Πάρκου «Αντώνης Τρίτσης», ο κ. Ζενέτος χαρακτηρίζει ως θετική εξέλιξη το ότι εξασφαλίστηκε σταθερή χρηματοδότηση, αλλά εκφράζει επιφυλάξεις για το κατά πόσο αυτή είναι επαρκής για τις απαιτούμενες επενδύσεις σε μηχανολογικό και ανθρώπινο δυναμικό. Δεν παραλείπει πάντως να επαναφέρει την πρότασή του να αναλάβει τη διαχείριση του χώρου ο δήμος Ιλίου, στα διοικητικά όρια του οποίου άλλωστε ανήκει το Πάρκο.
 
Αναφέρει τέλος ότι αρχίζουν οι εργασίες κατασκευής ενός μεγάλου αντιπλημμυρικού έργου, για το οποίο δηλώνει σίγουρος ότι θα αντιμετωπίσει οριστικά το πρόβλημα που ταλαιπωρεί διαχρονικά την περιοχή μετά από έντονα καιρικά φαινόμενα.

Η συνέντευξη είναι η ακόλουθη:
 
Ερ.: Ποιες είναι οι σημαντικότερες παρεμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ή που θα δρομολογηθούν το επόμενο διάστημα στον δήμο Ιλίου;

Απ.: Στην αιχμή του δόρατος της πολιτικής μας τα τελευταία χρόνια είναι η κοινωνική πολιτική. Το κύριο μέλημά μας είναι να στηρίζουμε τις αδύνατες κοινωνικές ομάδες, αυτές που δεν έχουν τα χρήματα για να αποκτήσουν τα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης ή δεν έχουν τη δυνατότητα λόγω αναπηρίας ή προχωρημένης ηλικίας, και τους οποίους τροφοδοτούμε με έτοιμο φαγητό στο σπίτι. Η κοινωνική πολιτική δεν περιορίζεται μόνο στη βοήθεια των αδυνάτων ως προς τα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης. Έχουμε πολλά προγράμματα προληπτικής ιατρικής, όπως για παράδειγμα αυτό που υλοποιούμε από το 2015 σε συνεργασία με ιατρούς από το ίδρυμα “Θεοτόκος” για τα παιδιά των παιδικών σταθμών που αφορά στην ανίχνευση σε πρώιμο στάδιο πιθανών διαταραχών μάθησης, νοητικής υστέρησης κ.λπ.,. Το εν λόγω πρόγραμμα μάλιστα σκοπεύουμε να το επεκτείνουμε και για τα παιδιά των ιδιωτικών σταθμών. Παράλληλα, δεν μπορούμε να αφήσουμε να ατονήσουν άλλες δραστηριότητες, όπως είναι η καθαριότητα, το περιβάλλον και φυσικά τα έργα υποδομών με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τα αντιπλημμυρικά. Ετοιμάζουμε επίσης το γηροκομείο, κόστους 10 εκατ. ευρώ, ενώ συνεχίζονται και άλλα έργα όπως διαμορφώσεις πλατειών και κατασκευή αθλητικών χώρων. Δεν σταματούν οι παρεμβάσεις και τα έργα. Όταν κανείς προγραμματίζει και ξέρει σε τι περιβάλλον ζει μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες των δημοτών έστω στοιχειωδώς, διότι κακά τα ψέματα αν υπήρχαν περισσότερα χρήματα θα ήταν οι σχετικές δραστηριότητες ακόμα μεγαλύτερες.
 
Ερ.: Πόσοι είναι οι δημότες που κάνουν χρήση των κοινωνικών προγραμμάτων του δήμου που αναφέρατε;

Απ.: Είναι περίπου 5.500 αυτοί που παίρνουν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Επίσης 150 ανήμποροι και ηλικιωμένοι που δεν μπορούν να μαγειρέψουν και πηγαίνουμε φαγητό στο σπίτι και άλλα τόσα παιδιά που παίρνουν ένα μικρό γεύμα για το σχολείο. Το δίνουμε στην οικογένειά τους από την προηγούμενη μέρα και το πρωί το έχουν στην τσάντα τους και όχι την ίδια μέρα στο σχολείο ώστε να μην “στοχοποιηθούν” από άλλα παιδιά.
 
Ερ.: Για τα αντιπλημμυρικά έργα που αναφέρατε μπορείτε να δώσετε περισσότερες πληροφορίες διότι η περιοχή είχε πληγεί προ διετίας από μεγάλες πλημμύρες;
 
Απ.: Μετά τις πλημμύρες του 2015 ξεκινήσαμε μία μελέτη, προϋπολογισμού 4 εκατ. ευρώ, την οποία ολοκληρώσαμε το 2016 και την καταθέσαμε στην Περιφέρεια Αττικής, η οποία αμέσως την υιοθέτησε. Το έργο δημοπρατήθηκε, επελέγη ο ανάδοχος και ήδη πρέπει να έχει εγκατασταθεί διότι έχει ζητήσει από το δήμο άδειες τομής για να μπορέσει να ξεκινήσει τις εργασίες. Με αυτό το έργο υποδομής θα σταματήσει ένα πρόβλημα της περιοχής. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 12 μήνες. Είμαι βέβαιος και με βάση τις διαβεβαιώσεις των μελετητών, ότι όταν ολοκληρωθεί θα σταματήσουμε να μιλάμε για πλημμύρες στο Ίλιον.
 
Ερ.: Όταν πέρυσι θεσμοθετήθηκε ο Φορέας Διαχείρισης για το Πάρκο Τρίτση αντιδράσατε, και μάλιστα παρόλο που το Πάρκο βρίσκεται στα διοικητικά όρια του Ιλίου, δεν ορίσατε εκπρόσωπο στο ΔΣ. Πρόσφατα είδαμε εσάς και τους αντιδημάρχους να συνοδεύετε τον υπουργό Εσωτερικών στην ξενάγησή του στον χώρο. Τελικά μήπως αλλάξατε άποψη για το θέμα;

Απ.: Η στάση του δήμου είναι σταθερή. Αντίθετα η στάση της κεντρικής διοίκησης εναλλάσσεται πότε προς το καλύτερο και πότε προς το χειρότερο. Πάντως θεωρώ ότι είναι θετική εξέλιξη το γεγονός ότι προβλέφθηκε μια σταθερή χρηματοδότηση. Ωστόσο τα 58.000 ευρώ το μήνα προέρχονται από 66 δήμους της περιφέρειας Αττικής. Αυτά τα χρήματα θα μας λείψουν διότι δεν έχουμε την άνεση να φέρουμε σε πέρας τα προγράμματά μας. Θα προτιμούσα οι πόροι αυτοί να προέρχονται από το ταμείο του κράτους. Όμως αυτά τα χρήματα είναι αρκετά ώστε εκτός από τη μισθοδοσία του προσωπικού και τη φύλαξη να αγοραστεί και ο απαραίτητος μηχανολογικός εξοπλισμός; Εμείς λέγαμε ότι οι δήμοι είναι πιο οργανωμένοι. Έχουμε στόλο οχημάτων, καλαθοφόρα οχήματα, τρακτέρ, μπουλντόζες, φρέζες, χλοοκοπτικά, καλλιεργητικά μηχανήματα, αλυσοπρίονα, κλαδευτικά, γεωπόνους, δεντροκηπουρούς
κ.λπ.. Θέλει τεράστια επένδυση για να πάρει όλα αυτά τα μηχανήματα και το εξειδικευμένο προσωπικό. Ο δήμος όμως αυτά τα διαθέτει και θα μπορούσαμε παράλληλα να συντηρούμε το Πάρκο. Γι’ αυτό και εμείς τολμούσαμε και λέγαμε “δώστε τό μας και θα το κάνουμε όμορφο, καθαρό και νοικοκυρεμένο σαν το Ιλιον”. Δεν το λες εύκολα αν δεν έχεις προσέξει και την παραμικρή γωνία του δήμου σου να είναι καθαρή και περιποιημένη. Πιστεύω πάντως ότι στο τέλος θα δικαιωθούμε και θα επιστρέψουν τον χώρο στην τοπική αυτοδιοίκηση. Αν θέλουν βέβαια ένα Πάρκο ζωντανό όπως το θέλουν οι πολίτες.
 
Ερ.: Ποια η άποψή σας για τη εφαρμογή της απλή αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές που προτείνει το υπουργείο Εσωτερικών;

Απ.: Η πολιτεία αν πραγματικά θέλει να περάσει την απλή αναλογική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση θα έπρεπε να είχε δουλέψει νωρίτερα. Θα είχε ρυθμίσει έτσι τον “Καλλικράτη” ώστε να δίνει τη δυνατότητα στον δήμαρχο να μπορεί να ορίσει αντιδημάρχους και από την αντιπολίτευση ώστε να καλλιεργηθεί η κουλτούρα της συνεργασίας και όχι να γίνεται αναγκαστικά και με συμφωνίες κάτω από το τραπέζι. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η απλή και ανόθευτη αναλογική είναι η κορυφή της Δημοκρατίας. Μπορεί ωστόσο να είναι δίκαιο ως εκλογικό σύστημα αλλά δεν είναι βιώσιμο. Διότι γεννάται το ερώτημα πώς η πλειοψηφούσα παράταξη θα ασκήσει τη διοίκηση και θα λαμβάνει αποφάσεις χωρίς να έχει την πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου; Για παράδειγμα παράταξη που ασκεί τη διοίκηση σε δήμο της δυτικής Αθήνας πήρε στον πρώτο γύρο 18%. Αν αυτό συνέβαινε στον δήμο Ιλίου από τις 41 έδρες του δημοτικού συμβουλίου θα έπαιρνε μόνο τις 8 και οι υπόλοιπες 33 θα πήγαιναν στην αντιπολίτευση. Πώς θα εξασφαλίσει την πλειοψηφία 50% + 1 ώστε να ασκήσει έργο;
 
Ερ.: Εκτός από την αλλαγή του εκλογικού συστήματος, το αρμόδιο υπουργείο προωθεί τη γενικότερη αναθεώρηση του Καλλικράτη. Στη σχετική διαβούλευση που θα ακολουθήσει εσείς τι θα προτείνεται;

Απ.: Ο Καλλικράτης δεν έχει τόσο ανάγκη από αλλαγές όσο από την τήρησή του σε αυτό που προβλέπει ότι η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων πρέπει να συνοδεύεται από τους αναλογούντες πόρους, καθώς και ότι η κεντρική διοίκηση θα πρέπει να εκπληρώνει τις οικονομικές υποχρεώσεις της προς τους ΟΤΑ. Από εκεί και πέρα καλό θα ήταν οι όποιες αλλαγές να είναι προσανατολισμένες στην πάταξη της γραφειοκρατίας, καθώς και στην απλούστευση των ελέγχων από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Να γίνεται έλεγχος ουσίας αλλά να είναι πιο σύντομος και με λιγότερους φορείς.

<!–